Home Biznes Crowdfunding – metoda na pozyskanie kapitału na własny biznes
0

Crowdfunding – metoda na pozyskanie kapitału na własny biznes

Crowdfunding – metoda na pozyskanie kapitału na własny biznes
0

Odkładanie pieniędzy na koncie czy branie kredytu na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to tylko kilka z wielu dostępnych metody na pozyskanie kapitału umożliwiającego nam stworzenie własnego biznesu. Rozwój Internetu i aktywność internautów stworzyły niesamowitą drogę, dzięki której o waszym biznesie może stać się głośno jeszcze zanim go rozpoczniecie. Tą metodą jest crowdfunding. Na czym polega?

Crowdfunding to nic innego jak finansowanie pewnego pomysłu przez internautów. Obecnie działają nawet profesjonalne serwisy crowdfundingowe jak na przykład zagraniczny Kickstarter, czy rodzime Wspieram.to lub Polakpotrafi.pl.

Jak działa crowdfunding?

Wszystko zaczyna się od pomysłu. Jeśli wasz pomysł już się pojawił, nie jest to powodem do zaprzestania swoich starań. Może uda wam się zaproponować coś nowego, na co nie wpadli inni pomysłodawcy do tej pory?

Pomysł to jednak dopiero początek drogi. Następnie trzeba zaprezentować go w interesujący sposób tak, by internauci chcieli przelać na wasze konto chociażby złotówkę. W tym miejscu warto zaznaczyć, że portale crowdfundingowe działają zgodnie z zasadą „wszystko albo nic”, zgodnie z którą albo uda wam się zebrać całą spodziewaną kwotę, albo wszystko wraca na konta inwestorów.

Niektórzy znawcy tematyki doradzają, by promować się na rodzimych portalach ze względu na dużo mniejszą konkurencję niż na przykład na Kickstarter.com. Bez względu na konkurencję ważna jest umiejętność promocji swojego pomysłu. W tym celu niezbędne mogą okazać się kontakty, portale społecznościowe oraz media tradycyjne. Zebranie środków na realizację swojego pomysłu nie jest zadaniem łatwym. Tak naprawdę jedynym momentem, w którym okazuje się, że było warto jest moment, w którym wskaźnik przekroczy 100% zebranych środków. Warto dodać, że zbieranie środków nie kończy się na zakładanej kwocie. Potencjalni inwestorzy mogą wpłacać pieniądze do końca trwania akcji. Oznacza to, że jeśli wasz pomysł będzie naprawdę interesujący, możecie zebrać znacznie więcej pieniędzy na jego realizację. Nie od dziś wiadomo, że im więcej pieniędzy na rozpoczęcie własnego biznesu, tym lepiej.

Który portal crowdfundingowy wybrać?

Najpopularniejszym na świecie serwisem crowdfundingowym jest Kickstarter.com. Najciekawsze jest to, że absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie zbierania środków na swój pomysł zagranicą. Wśród rodzimych portali na pewno wyróżnia się serwis Wspieram.to czy Polakpotrafi.pl. Warto jednak przejrzeć wszystkie dostępne portale pod kątem warunków i pobieranych przez nie prowizji. Każdy serwis pobiera bowiem pewien procent od zebranych środków.

Nie jest to jedyny wyznacznik poszczególnych portali. Jedne są bardziej popularne, inne mniej. Oferują też inne możliwości i techniki promowania. Jednym z przykładów mogą być wtyczki do portali społecznościowych, które mogą okazać się głównym czynnikiem sukcesu w zbieraniu pieniędzy na własny pomysł.