Home Finanse Pozytywna historia płatnicza – warto ją budować
0

Pozytywna historia płatnicza – warto ją budować

Pozytywna historia płatnicza – warto ją budować
0

Każdy klient, który chciałby podjąć współpracę z jakimś kontrahentem oczekuje przedstawienia jak najlepszych warunków, które pozwolą zmaksymalizować korzyści i zminimalizować ewentualne straty. Choćby przeciętny Kowalski, który poszukuje najkorzystniejszej oferty telefonii komórkowej. Zapoznaje się z ofertami dostępnymi na rynku, po  czym decyduje się na współpracę z tą, która proponuje najlepsze warunki współpracy. Udział klienta w warunkach nie pozostaje jednak bez znaczenia. Wydawać by się mogło, że klient to bierna jednostka w tym układzie, jednak wcale tak nie jest. Na korzyść klienta pracuje w tym wypadku pozytywna historia płatnicza. Jak stać się wiarygodnym i rzetelnym płatnikiem?

W jaki sposób budować pozytywną historię płatniczą?

Odpowiedź wydaje się być banalnie prosta.  Pozytywna historia powstaje wtedy, gdy klient rzetelnie i w terminie spłaca rachunki wobec dostawców usług, a osoby posiadające własną działalność gospodarczą – wobec kontrahentów. Wszystkie zaległe płatności: rata, pożyczka czy faktura działają na niekorzyść, obniżając tym samym wiarygodność. Najbardziej obrazowym porównaniem jest odwołanie się do czasów szkolnych. Systematyczność polegająca na nauce i rzetelnym przygotowaniu się do zajęć skutkowała wysokimi wynikami w nauce, podobnie tutaj. Rzetelne spłacanie zobowiązań powoduje wzrost wiarygodności.

Regularność uiszczania zobowiązań, to nie jedyna droga do pozytywnej historii płatniczej. Oprócz samego spłacania, bardzo ważna jest terminowość, dopiero połączenie tych dwóch elementów daje sukces. Każda nieterminowa spłata obniża wiarygodność, z kolei spłata na czas – podwyższa.

Co zrobić, gdy wpadamy w problemy finansowe?

Wiemy już, że spłaty długów w terminie wpływają korzystnie na pozytywną historię płatniczą, jednak postępowanie zadłużonego w czasie ewentualnych kłopotów finansowych również odgrywają niebagatelne znaczenie. Najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa z usługodawcą i klarowne przedstawienie swoje sytuacji finansowej. W trakcie wymiany zdań można podjąć stosowne środki zaradcze lub ustalić nowy plan działania, włącznie z podjęciem decyzji o modyfikacji planu spłaty.

Rozsądnym wyjściem wydaje się podjęcie pewnych zaproponowanych ustępstw. Kompromis może spowodować odzyskanie szacunku i wiarygodności w oczach usługodawcy. Wynikająca z takiej postawy odpowiedzialność oraz gotowość poniesienia wszelkich konsekwencji, nie zamyka drogi negocjacji, a przede wszystkim daje podłoże do dalszej współpracy.

Dlaczego warto być wiarygodnym?

Sprawdzenie wiarygodności klienta czy kontrahenta stanowi zabezpieczenie dla osoby podpisującej umowę. Taka postawa nie powinna, więc dziwić. Wgląd do takich danych nie jest wcale trudny i nie wymaga nakładu pracy. Klient, który legitymuje się pozytywną historią płatniczą oznacza dla potencjalnego usługodawcy, że jest osobą wiarygodną, wywiązującą się z podjętych zobowiązań. Możliwość zakupu usługi jest jednym z atutów posiadania pozytywnej historii, kolejnym jest możliwość uzyskania kredytu czy zakupu w ratach. Pozytywna historia wpływa na zdolność kredytową, co jest istotne dla młodych ludzi planujących zakup domu czy mieszkania. Z tego powodu warto jak najwcześniej podejmować takie czynności, by tworzyć sobie jak najwięcej możliwości.

Źródło: straetus.pl – firma windykacyjna

https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js