Home Biznes Komunikacja z klientem poprzez zapach, czyli marketing zapachowy

Komunikacja z klientem poprzez zapach, czyli marketing zapachowy

Komunikacja z klientem poprzez zapach, czyli marketing zapachowy
0

Marketing zapachowy lub też aromamarketing to szereg zabiegów marketingowych, których celem jest oddziaływanie na potencjalnego klienta poprzez zapach. Zostało udowodnione naukowo, że odpowiednio dobrany zapach na wpływ na emocje klienta i potrafi znacznie wpłynąć na jego decyzje zakupowe. Zmysł węchu od wielu lat jest celem wielu przedsięwzięć biznesowych. W dużych centrach handlowych, sklepach i drogeriach rozpuszczane są odpowiednie zapachy, które pomagają stworzyć przyjazną atmosferę, podnieść komfort klientów a w efekcie poprawić wizerunek firmy. To ogromna gałąź marketingu, do której z roku na rok przekonuje się coraz więcej przedsiębiorców.

Aromamarketing – na czym to polega?

Urządzeniami, które są „mózgiem” całego marketingu zapachowego są aromatyzatory. Działają one na podobnej zasadzie co odświeżacze powietrza i są dość proste zarówno w obsłudze, jak  i montażu. Skondensowany zapach jest rozpylany przez aromatyzator w pomieszczeniu w postaci mgiełki wodnej. Następnie miesza się z powietrzem i już po chwili na danej powierzchni czuć niekiedy intensywny, niekiedy delikatny zapach tworzący atmosferę miejsca. Klienci, którzy zdecydują się na marketing aromatyczny, będą mieli do wyboru szeroką gamę zapachów. Producenci tych „przemysłowych perfum” oferują produkty przeznaczone zarówno do piekarni, barów, jak i perfumerii oraz wielu innych lokali.

Główne korzyści z marketingu zapachowego

Węch to jeden z tych zmysłów, który decyduje o tym, czy dana rzecz nam się podoba, czy też nie. Specjaliści od aromamarketingu wiedzą o tym doskonale. Zapach jest w stanie skłonić klienta do zakupu produktu, usługi, która przed wejściem do sklepu czy salonu była mu wręcz niepotrzebna. Z drugiej strony zapach wzmaga także chęć zakupu pożądanego wcześniej produktu. Wiele osób lubi odwiedzić perfumerię i czuć w niej zapach ekskluzywnych perfum lub wejść do piekarni i poczuć zapach świeżego chleba – tego typu wonie wzmagają również istniejącą już potrzebę. Nie są to jednak naturalne zapachy. Tworzy się je bowiem w laboratoriach, a każdy z nich jest dokładnie przemyślany. Zapach potrafi bowiem wywołać konkretne emocje, wspomnienia i nawet nadać produktowi wyższą rangę.

Kto korzysta z takich rozwiązań?

Z marketingu zapachowego korzysta dziś wielu nowoczesnych przedsiębiorców. Robią to też ci wszyscy, którym zależy na zwiększeniu sprzedaży oraz podniesieniu prestiżu swojego sklepu itp. Aromarketing pozwala także na odróżnienie się od konkurencji. Istnieje bowiem wiele zapachów, które sprawiają, że dany lokal zdaje się być jedyny w swoim rodzaju.

Zapach to potężne narzędzie marketingowe. Dostosowanie go do specyfiki branży może znacznie zmienić charakter lokalu. Z rozwiązań aromamarketingu korzystają więc też i ci przedsiębiorcy, którym zależy na odmianie wizerunku prowadzonego przez nich biznesu. Zapach jest nierzadko wizytówką marki. Im lepiej jest dobrany, tym lepsze wrażenie zrobi na potencjalnym kliencie. Co więcej, ludzie często zapamiętują zapachy, które później kojarzą się im z czymś pozytywnym lub negatywnym.

Podstawowe zasady korzystania z marketingu zapachowego

Dobry zapach to taki, który nie jest zbyt nachalny, a jednocześnie wystarczająco mocny i wyrazisty, aby zwrócić uwagę klienta. Podstawową czynnością dla każdego, kto zechce zastosować tę metodę marketingu, jest dobranie odpowiedniego zapachu oraz aromatyzera – to absolutna podstawa. Musi być on zgodny z filozofią firmy  oraz sprawiać przyjemność. Warto w tej kwestii być ostrożnym, bo źle dobrany zapach może również odstraszyć klienta i w efekcie znacznie zepsuć wizerunek firmy.

Źródło: Aromaemka.pl – marketing zapachowy.