Home Konsument Prawa konsumenta, czyli o czym należy pamiętać robiąc zakupy przez internet

Prawa konsumenta, czyli o czym należy pamiętać robiąc zakupy przez internet

Prawa konsumenta, czyli o czym należy pamiętać robiąc zakupy przez internet
0

Z roku na rok rośnie popularność zakupów online, czyli przez internet. Polacy podchodzili do tej metody robienia zakupów raczej sceptycznie. Na dzień dzisiejszy w branży e-handlu odnotowuje się największe wzrosty sprzedaży. Sprzyja temu nie tylko zwiększenie ilości sklepów internetowych i spopularyzowanie internetu, ale również prawa konsumenta, które chronią przed nieuczciwymi przedsiębiorcami.

Najbezpieczniej – zakupy przez internet

Choć największą wadą kupowania online jest niemożność obejrzenia produktu na żywo. To też największa bariera, która powstrzymuje wiele osób przed zakupem przez internet. Na szczęście ustawodawca wprowadził w życie ustawę o prawach konsumenta, która stoi przede wszystkim po stronie klientów kupujących na odległość.

Konsumencie – poznaj swoje prawa

Mając na uwadze to, że klient nie widzi osobiście towaru podczas dokonywania zakupu przez sklep internetowy wprowadzono możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość i przyznano prawo do zwrotu produktu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania produktu. Warto dodać, że termin 14 dni dotyczy zgłoszenia chęci zwrotu. Od tego czasu liczy się kolejne 14 dni na zwrot. Zwracany produkt nie może mieć śladów użytkowania wykraczających poza zwykły użytek. Oznacza to, że produkt można rozpakować i sprawdzić jak działa. Jedyne elementy nie podlegające zwrotom to biżuteria, bielizna i przedmioty osobistego użytku, jak na przykład zatyczki do uszu. Zwrot zamówienia bez podania przyczyny następuje na koszt konsumenta.

Koszty wysyłki i reklamacji

Niewielu konsumentów zdaje sobie sprawę z faktu, że przy zwrocie produktu bez podania przyczyny sklep ma obowiązek oddać nie tylko kwotę za zakupiony produkt, ale również koszt najtańszej formy wysyłki obowiązującej w sklepie.

Wymieniając produkt na inny, co ma często miejsce w przypadku rozmiaru odzieży, to konsument pokrywa wszelkie koszty związane z wysyłką, chyba że regulamin sklepu wskazuje inaczej. E-sklep może zawsze wziąć na swoje barki związane z kosztami wymiany produktu, co jest bardzo dobrą praktyką nastawioną na klienta.

Jeśli chodzi o reklamację, to konsumenci nie zdają sobie też często sprawy, że sklep nie ma prawa wymagać od nich poniesienia jakichkolwiek kosztów związanych z reklamacją.

Pamiętajcie! Jeśli otrzymany produkt jest wadliwy, sklep ma obowiązek odebrać go na własny koszt i odesłać pełnoprawny, działający na adres podany przez klienta.

Ustawa o prawach konsumenta – warto się z nią zapoznać

Warto znać swoje prawa wynikające z ustawy o ochronie konsumenta. Warto też czytać regularnie informacje podawane na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), którego zadaniem jest pomoc konsumentom w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Strona UOKiK zawiera przydatne informacje, a także zestaw gotowych odpowiedzi na pytania dotyczące praw konsumenta.